פתיחת דלת במלון על ידי כרטיס מגנטי בשבת

הרב שי טחןיגכסליותשפג07/12/2022
שאלה:
שלום הרב, בבתי מלון רבים יש בדלת כרטיס מגנטי שפותח את הדלת. מה עושים בשבת? האם ואיך מותר לפתוח?
תשובה:
לכתחילה יתארח במלון שדלתותיו נפתחות על ידי מפתח קשיח ולא על ידי כרטיס מגנטי. ואם אינו מוצא מלון כזה ישאיר את הדלת אינה נעולה על ידי שידביק על המנעול נייר דבק, ואם לא התנה ירמוז לנכרי שאינו יכול לפתוח הדלת.היום כמעט בכל בתי המלון הדרך לפתוח את החדרים הוא ע״י כרטיס מגנטי אלקטרוני, ופשוט שאין להשתמש בכרטיס כזה בשבת כיון שהוא גם קורא את הצופן הטמון בו באופן אלקטרוני וגם מדליק נורה במנעול, אלא שיש לדון אם מותר לבקש מעובד המלון לפתוח בו את החדר ואם כן האם מותר לשאת כרטיס זה בשבת או שמא הוא מוקצה.
בתחילה כדאי לציין שלכתחילה יש לנסות למצוא בית מלון שדלתותיו נפתחות בצורה ידנית ע״י מפתח קשיח, (וראה מה שכתבנו בתשובה העוסקת בטלטול חפצים בפרוזדור המלון). ודיון זה הוא במקום שלא נמצא כזה מלון או שכבר נמצאים לפני שבת במלון שהדרך היחידה היא לפתוח את הדלת בצורה הנ״ל.
ויש לדעת שמכון צומת הזהירו שישנם היום דלתות שהשימוש במפתח קשיח מפעיל או מבטל מנגנון חשמלי ולכן מפתחות כאלו לא יועילו.
גם אם אין מלון שאפשר לפתוח את דלתותיו בדרך המותרת עדיין יש לנסות דרכים שונות שאינם מצריכים לפתוח ע״י כרטיס זה, וכגון להשאיר את הדלת לא נעולה או להדביק נייר דבק עבה שהדלת לא תינעל מעצמה, או שימלא את חור המנעול בנייר שהדלת לא תנעל (ומומלץ להשאיר את דברי הערך בכספת אם יש).
וכשהנ״ל לא אפשרי יש לדון אם מותר לבקש מגוי שיפתח את הדלת. והנה סוגיה זו נכנסת לשאלה אם פתיחת דלת בכרטיס אלקטרוני הוא איסור תורה וא״כ אסור לבקש מהגוי לפתוח את הדלת עבורנו או דילמא הוא רק איסור דרבנן והוי שבות דשבות. ואם אמנם הוא שבות דשבות אכתי מותר רק במקום צורך גדול וכד’ וא״כ יש לדון אם אמנם פתיחת הדלת הוא צורך גדול, או אולי יש למתארח להישאר בחדרו כל השבת ובכך לא יחולל היום הקדוש.
ובספר מאור השבת (ח״ד עמוד רסח) הסביר איך הכרטיס הנ״ל עובד אחר שבירר אצל מהנדס מומחה את דרך פעולתו וכתב להסביר שיש מסילה שבה מעביר את הכרטיס דרכה ובכרטיס יש פס מגנטי, ובתוך המסילה יש ’ראש קורא’ כלומר שקורא את הנתונים שבפס. בתחילת המסילה יש מתג זעיר שנסגר ע״י הכרטיס שלוחץ עליו שתפקידו לחבר סוללה בתוך המכשיר במעגל אלקטרוני בכדי שיוכל לקרוא את הכרטיס ולשחרר אז את הזיז שמונע סיבוב הידית לפתיחת הדלת, נמצא שיש כאן לא רק סגירת מעגל אלא הכרטיס גם מפעיל ונותן את החיות והמתח למעגל האלקטרוני עכ״ד.
וכבר דנו הפוסקים בשאלה אם סגירת מעגל אלקטרוני הוא איסור תורה או דרבנן, וביחוד במתח נמוך שכזה שאין לאסור משום מבעיר ולכל היותר יהא בזה משום נולד או מכה בפטיש ואין כאן מקומו להאריך.
ואם נחשיב שימוש הכרטיס כאיסור דרבנן יכנס זה לשאלה של שבות דשבות, אלא שעדיין אין שבות דשבות מותר ללא סיבה נוספת, וכגון במקום צורך גדול וכדומה, ולכן יש לראות מהי מטרת יציאתו את החדר. אם יוצא ע״מ להתפלל במנין וחזרתו לחדרו הוא ע״מ לאכול את סעודת השבת ואז יציאתו וכניסתו הם לצורך מצוה נוכל לסמוך על הפוסקים שדנו שימוש בכרטיס שכזה כאיסור דרבנן וא״כ לצוות הנכרי הוי שבות דשבות במקום מצווה. ואם חוזר לחדרו ע״מ לישן את שינת הלילה נתיר זאת משום שבות דשבות במקום צורך גדול או משום שלהישאר ער כל הלילה מחוץ לחדרו הוי צער גדול.
אלא שלפי זה כל פעם שירצה לצאת או ליכנס לחדרו יצטרך לעיין אם הדבר נצרך מאוד או שהוא צורך מצוה וקשה להעביר את השבת כך, ומאידך גיסא להשאר בחדרו כל השבת בלי לצאת החוצה גם אין הדבר פשוט להתיר שכבר ידועים דברי החתם סופר (ח״ו ליקוטים סי’ צז) שלמד מלשון הרמב״ן (בביאור בפ' אמור בפסוק שבתון זכרון תרועה), שכוונת התורה באמרה ’שבתון’ שתהיה יום שביתה ומנוחה שלא יעשהו כחול, וכן כתב ״שהנוסעים בדאמפף וואגען (רכבת) אינם שובתים וגופם נע ונד ואי אפשר להם לעסוק בעסקי שבת בשבתו אשר רגילים בהם בביתם״, וחזינן שנקט שני איסורים בנסיעה ברכבת וכד’, אחד שגופם נע ונד והשני שכלואים בחדרם ללא אפשרות לצאת כדרכם כששוהים בביתם. וא״כ גם השוהה בחדר המלון כלוא ללא אפשרות יציאה והוי חסרון בחיוב ה’שבתון’ שציותה תורה.
ואכן ישנם שהתירו משום שבות דשבות הנ״ל, ראה במנחת יצחק (ח״י סימן כט) והביא כן בשם ספר זר סופרים (עטרת סופרים סימן ו), ושו״ת פני יבין (או״ח סימן נו), וכן נמצא בשו״ת שבט הלוי (ח״י סימן סח).
ולא הבנתי איך החשיבו את השימוש בכרטיס האלקטרוני כשבות אחר שהרבה פוסקים והם בכללם סברו שהוא איסור תורה כדעת החזון אי״ש.
והרב יצחק זילברשטיין בספרו מלכים אמניך (עמוד תקכה) כתב עיצה שישאיר דברי מתיקה בחדרו וכשיצטרך להיכנס יציע לאחד מעובדי המלון הנכרים להתכבד אלא שיאמר לו שהדברי מתיקה נמצאים בחדר ואין הוא יכול להיכנס, ואז יפתח הנכרי את הדלת עבור עצמו וממילא יכנס הישראל. והעיר שיש לראות שהדברי מתיקה יהיו חשובים שיהיה כדאי לנכרי לפתוח עבורם את הדלת ולא ימצא שפותח עבור הישראל. אמנם נראה שהיום עובדי בית המלון אינם רשאים להנות מן המתארחים והעיצה הנ״ל לא תועיל.
ואחר כן הביא את דעת בעל העיטור (המובא ברמ״א סימן רעו ס״ב) שמתיר אמירה לנכרי גם באיסורים דאורייתא לצורך מצוה, ועל פי זה מותר לבקש מהנכרי לפתוח הדלת אם סעודתו נמצאת בחדרו. ושוב פקפק על זה שהרי האורח יכול להישאר במשך כל השבת בחדרו ועל ידי כן לא להסתמך על היתר דחוק זה.
ולא הבנתי איך סמך על דעת בעל העיטור אחר שדעתו נדחתה מהלכה וכשם שהרמ״א עצמו החמיר במקום שאין צורך גדול, והמשנה ברורה (ס״ק כד) הביא שהשל״ה כתב להחמיר אף בצורך גדול.
ושם כתב ששמע מחמיו הגרי״ש אלישיב עיצה אחרת שלפני ששוכר את החדר יתנה אם בעל המלון הנכרי ויאמר לו שהוא שוכר את החדר רק אם הוא ידאג לכך שהחדר יהיה פתוח בשעות מסוימות, ואז נחשב הנכרי כעושה לצורך עצמו. אכן גם עיצה זו אינה פרקטית כיון שרוב ההזמנות של בתי מלון נעשים כיום מראש במחשב, ואף אם מדבר עם הפקיד בטלפון או פנים אל פנים אין הם בעלי המלון ולא איכפת להם אם היהודי ישכור את החדר, ולכן תנאי זה בהרבה פעמים ישמע להם כחוכא ואיטלולא.
ולמעשה נראה שיעשה כמו שכתב שם בסוף דבריו שירמוז לנכרי ויאמר לו שאינו יכול להיכנס לחדרו כי החדר סגור ואינו יכול לפתוח הדלת, ואין נחשב זה כנהנה ממלאכת הנכרי אלא רק כמבריח ארי (כן כתב שם בשם הגרי״ש אלישיב).
והנה ודאי שכרטיס זה נחשב מוקצה, ובספר מלכים אמניך דן איזה סוג מוקצה הוא ובאמת שאין בזה נפקא מינה שאפילו אם נחשיב זה ככלי שמלאכתו לאיסור אכתי אין דרך לשאתו עמו בהיתר, שרק התירו לטלטל כלי שמלאכתו לאיסור לצורך גופו ומקומן.
תשובות נוספות בנושא-
איך בכלל אפשר לשמור לשון הרע
זו שאלה ממש ממש חזקה...
לפני לא מעט שנים כתבתי על זה מאמר... אשמח שתקרא אותו, ואם יש שאלות נוספות אחר כך, אשמח לענות...
המלחמה האישית בלשון הרע (shoresh.org.il)
זו שאלה ממש ממש חזקה...
לפני לא מעט שנים כתבתי על זה מאמר... אשמח שתקרא אותו, ואם יש שאלות נוספות אחר כך, אשמח לענות...
המלחמה האישית בלשון הרע (shoresh.org.il)
סובל נורא מocd
זו שאלה קשה וחשובה מאוד והתייחסתי לה כאן כמה פעמים בעבר. בכל פעם במקרה אחר. לא רק תפילין, אלא כניסה לשירותים לשעות ארוכות, ניקיון הגוף, חזרה על פסוקים בתפילה שוב ושוב וכדומה... זו תופעה ידועה שיש בה סבל עצום למי שסובל ממנה.
אני יודע שמה שאענה זה קשה ולא פשוט ליישום, אבל מהעבר למדתי שהיטה הזו עובדת. אולי היחידה שעובדת, בלי טיפול פסיכולוגי של ממש...
בעבר זה עבד לי עם אנשים כמה וכמה פעמים. עד שהיתי תקופה שאמהות היו מפנות אלי אחת את השניה... נהייתי קצת מומחה לOCD ברמה החלשה. לא זו שמתריכה טיפול פסיכולוגי. אבל עבר מאז קצת זמן. את השיטה מצאתי בזמנו בתושבה של הסטייפלר כמדומני...
השיטה בגדול בנויה על סמכות של ממש. כלומר- סמכות רבנית. הרעיון שהרב "לוקח על עצמו" את החטא. אתה מקבל על עצמך שאתה מניח תפילין פעם אחת. מכוון פעם אחת נוספת, וזהו!! בשום צורה אתה לא מכוון שוב, או בודק.. או משהו כזה. פעם אחת מניח, פעם אחת בודק. ואז מוריד או ממשיך להתפלל (מבחינתי הלכתית מספיק לומר עם התפילין רק קריאת שמע, דקה וזהו).
אם זה לא היה מונח כמו שצריך, או אם לא יצאת ידי חובה. אז הרב (במקרה הזה אני), לוקח על עצמו את האחריות. כשתבוא לעולם הבא וישאלו אותך למה התפילין לא היו במקום ביום הזה, תשלח "אותם" אל הרב.
וצריך לעמוד בזה- כלומר- אתה ממש מקבל על עצמך שאתה מניח פעם אחת, מכוון פעם אחת. וזהו, לא נוגע יותר בשום פנים ואופן. צהניסיון שלי זה עובד. ראיתי שהרב קנייבסקי (האבא, נדמה לי, לא הרב שליט"א), אמר דברים כאלה לאנשים שנתקעו בשירותים עם ניקיון עצמי. הוא אמר להם לנגב שלוש פעמים, וזהו, לא לבדוק יותר, לא לדעת יותר. וזה עבד להם.
אז זו השיטה-
אתה מניח תפילין פעם אחת, מכוון פעם אחת, ולא בודק יותר. לא נוגע יותר. אם אתה רוצה, תוריד את התפילין אחרי כמה דקות ספורות... ואם יש בעיה- הרב לוקח את זה על עצמו.
מנסיוני- זה עובד בסוף.
בהצלחה רבה
זו שאלה קשה וחשובה מאוד והתייחסתי לה כאן כמה פעמים בעבר. בכל פעם במקרה אחר. לא רק תפילין, אלא כניסה לשירותים לשעות ארוכות, ניקיון הגוף, חזרה על פסוקים בתפילה שוב ושוב וכדומה... זו תופעה ידועה שיש בה סבל עצום למי שסובל ממנה.
אני יודע שמה שאענה זה קשה ולא פשוט ליישום, אבל מהעבר למדתי שהיטה הזו עובדת. אולי היחידה שעובדת, בלי טיפול פסיכולוגי של ממש...
בעבר זה עבד לי עם אנשים כמה וכמה פעמים. עד שהיתי תקופה שאמהות היו מפנות אלי אחת את השניה... נהייתי קצת מומחה לOCD ברמה החלשה. לא זו שמתריכה טיפול פסיכולוגי. אבל עבר מאז קצת זמן. את השיטה מצאתי בזמנו בתושבה של הסטייפלר כמדומני...
השיטה בגדול בנויה על סמכות של ממש. כלומר- סמכות רבנית. הרעיון שהרב "לוקח על עצמו" את החטא. אתה מקבל על עצמך שאתה מניח תפילין פעם אחת. מכוון פעם אחת נוספת, וזהו!! בשום צורה אתה לא מכוון שוב, או בודק.. או משהו כזה. פעם אחת מניח, פעם אחת בודק. ואז מוריד או ממשיך להתפלל (מבחינתי הלכתית מספיק לומר עם התפילין רק קריאת שמע, דקה וזהו).
אם זה לא היה מונח כמו שצריך, או אם לא יצאת ידי חובה. אז הרב (במקרה הזה אני), לוקח על עצמו את האחריות. כשתבוא לעולם הבא וישאלו אותך למה התפילין לא היו במקום ביום הזה, תשלח "אותם" אל הרב.
וצריך לעמוד בזה- כלומר- אתה ממש מקבל על עצמך שאתה מניח פעם אחת, מכוון פעם אחת. וזהו, לא נוגע יותר בשום פנים ואופן. צהניסיון שלי זה עובד. ראיתי שהרב קנייבסקי (האבא, נדמה לי, לא הרב שליט"א), אמר דברים כאלה לאנשים שנתקעו בשירותים עם ניקיון עצמי. הוא אמר להם לנגב שלוש פעמים, וזהו, לא לבדוק יותר, לא לדעת יותר. וזה עבד להם.
אז זו השיטה-
אתה מניח תפילין פעם אחת, מכוון פעם אחת, ולא בודק יותר. לא נוגע יותר. אם אתה רוצה, תוריד את התפילין אחרי כמה דקות ספורות... ואם יש בעיה- הרב לוקח את זה על עצמו.
מנסיוני- זה עובד בסוף.
בהצלחה רבה
הלכות נדה
לא בדיוק הבנתי מה הכוונה "מרגיש שאני נתקל", אבל אני מניח שהכוונה שזה יותר קשה ממשהו אחר.
לפני הכל, כמובן שחשוב להדגיש שלא בכל המצוות אנחנו מרגישים נעימות וכמובן שאנחנו לא שומרים רק מה שמובן או ברור לנו. כמעט להיפך, אם היינו מבינים הכל ויודעים הכל, הרי שזה אומר שהתורה אנושית לגמרי ולא גבוהה משכלנו שלנו, ומה הטעם לשמור משהו שהוא אנושי לחלוטין? כך שאנחנו שומרים הכל, כמובן, אבל לא רק "שומרים" אלא גם מזדהים ומבינים שהכל חכם ואלוקי ועליון גם בלי ההבנה שלנו.
זה נכון שיש מעט הבדל בין דברים שהם מהתורה לבין גזירות חכמים, ששם אנחנו מצפים יותר להבין את הרקע לגזירה, אולם גם כאן ההבנה הבסיסית ביותר היא שחכמי התורה, לדורותם, וקבלת עם ישראל את הגזירות מלמדים על כך שיש כאן חכמה אלוקית גדולה, שבסופו של דבר טובה לנו יותר מכל דבר אחר.
וכפי שכתבתי, דווקא ההבנה שמדובר כאן על משהו גדול יותר מאיתנו מקלה על השמירה, כי לא היינו רוצים לעבוד ולשמור דברים שהם "בני אדם", כמונו.
לגבי עצם העניין- בדיני נידה יש לא מעט חומרות וגזירות שהצטברו, בגלל חומרות העניין והקלות הגדולה שבה אפשר "ליפול" ולחטוא בענין הזה. מדובר, כידוע, על היצר הכי חזק של האדם, על נסיונות יום יומיים ועל משהו שמצריך שמירה מיוחדת. לכן חכמים (ובמקרה מסויים, לא חכמים אלא בנות ישראל לדורותיהן) קבעו גזירות שונות שעניינם להרחיק את החטא בנושא הכל כך חשוב והכל כך קשה לשמירה הזה.
הענין של האמבטיה לא קשור לזה- זה פשוט ענין טכני של איך מתנקים ותיאורטית אם יוכח אחרת, ניתן יהיה להמתין גם פחות... אבל דינים אחרים בנידה קשורים לזה.
אני די חושב שרבים שחשים שהדינים הללו "מרתיעים אותם", מרגישים ככה בגלל שיש להם בעיה עם התערבות הלכתית בדבר שהוא כל כך "אינטימי", ואישי. ושם הדברים שכתבתי בתחילה כן מועילים.
לא בדיוק הבנתי מה הכוונה "מרגיש שאני נתקל", אבל אני מניח שהכוונה שזה יותר קשה ממשהו אחר.
לפני הכל, כמובן שחשוב להדגיש שלא בכל המצוות אנחנו מרגישים נעימות וכמובן שאנחנו לא שומרים רק מה שמובן או ברור לנו. כמעט להיפך, אם היינו מבינים הכל ויודעים הכל, הרי שזה אומר שהתורה אנושית לגמרי ולא גבוהה משכלנו שלנו, ומה הטעם לשמור משהו שהוא אנושי לחלוטין? כך שאנחנו שומרים הכל, כמובן, אבל לא רק "שומרים" אלא גם מזדהים ומבינים שהכל חכם ואלוקי ועליון גם בלי ההבנה שלנו.
זה נכון שיש מעט הבדל בין דברים שהם מהתורה לבין גזירות חכמים, ששם אנחנו מצפים יותר להבין את הרקע לגזירה, אולם גם כאן ההבנה הבסיסית ביותר היא שחכמי התורה, לדורותם, וקבלת עם ישראל את הגזירות מלמדים על כך שיש כאן חכמה אלוקית גדולה, שבסופו של דבר טובה לנו יותר מכל דבר אחר.
וכפי שכתבתי, דווקא ההבנה שמדובר כאן על משהו גדול יותר מאיתנו מקלה על השמירה, כי לא היינו רוצים לעבוד ולשמור דברים שהם "בני אדם", כמונו.
לגבי עצם העניין- בדיני נידה יש לא מעט חומרות וגזירות שהצטברו, בגלל חומרות העניין והקלות הגדולה שבה אפשר "ליפול" ולחטוא בענין הזה. מדובר, כידוע, על היצר הכי חזק של האדם, על נסיונות יום יומיים ועל משהו שמצריך שמירה מיוחדת. לכן חכמים (ובמקרה מסויים, לא חכמים אלא בנות ישראל לדורותיהן) קבעו גזירות שונות שעניינם להרחיק את החטא בנושא הכל כך חשוב והכל כך קשה לשמירה הזה.
הענין של האמבטיה לא קשור לזה- זה פשוט ענין טכני של איך מתנקים ותיאורטית אם יוכח אחרת, ניתן יהיה להמתין גם פחות... אבל דינים אחרים בנידה קשורים לזה.
אני די חושב שרבים שחשים שהדינים הללו "מרתיעים אותם", מרגישים ככה בגלל שיש להם בעיה עם התערבות הלכתית בדבר שהוא כל כך "אינטימי", ואישי. ושם הדברים שכתבתי בתחילה כן מועילים.
כבוד
טוב, זו שאלה קשה שמציקה להרבה אנשים בכל מיני סוגים של בעיות מסוג זה. הרעיון הוא, לענ"ד, לעשות הפרדה במח בין הדברים, לא חייבים לחבב מישהו כדי לכבד אותו. זה כמובן יותר קשה, אולם זה אפשרי.
צריך לנסות להקפיד על הדברים המעשיים של הכבוד ולא חיביים ממש לשנות את הנפש בשביל זה. כלומר- צריך להקפיד על ה"הלכות" המעשיות של הכבוד ופחות לשכנע את עצמך שאת ממש מכבדת וכדומה.
לפעמים במקרים כאלה מועיל גם שמירת מרחק, כלומר לכבד מרחוק אם זה אפשרי.
טוב, זו שאלה קשה שמציקה להרבה אנשים בכל מיני סוגים של בעיות מסוג זה. הרעיון הוא, לענ"ד, לעשות הפרדה במח בין הדברים, לא חייבים לחבב מישהו כדי לכבד אותו. זה כמובן יותר קשה, אולם זה אפשרי.
צריך לנסות להקפיד על הדברים המעשיים של הכבוד ולא חיביים ממש לשנות את הנפש בשביל זה. כלומר- צריך להקפיד על ה"הלכות" המעשיות של הכבוד ופחות לשכנע את עצמך שאת ממש מכבדת וכדומה.
לפעמים במקרים כאלה מועיל גם שמירת מרחק, כלומר לכבד מרחוק אם זה אפשרי.
הלכה
כן, צריך לרוץ. כתוב בהלכה שלא צריך לרוץ בצורה משונה שתגרום לאנשים ללגלג על הרץ\ אבל צריך לרוץ מעט כדי להראות את החביבות של בית הכנסת.
אני לא חושב שמי שהולך בנחת זו עבירה, אבל זו לא הנהגה נכונה. .
כן, צריך לרוץ. כתוב בהלכה שלא צריך לרוץ בצורה משונה שתגרום לאנשים ללגלג על הרץ\ אבל צריך לרוץ מעט כדי להראות את החביבות של בית הכנסת.
אני לא חושב שמי שהולך בנחת זו עבירה, אבל זו לא הנהגה נכונה. .
קיצור התפילה בגלל חוסר יכולת לכוון
חז"ל אמרו "אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכווין ליבו לאביו שבשמיים" באופן כללי תפילה מוגדרת כעבודה שבלב ולכן כמו כל עבודה היא דורשת מאמץ, השאיפה צריכה להיות לומר את כל התפילה בכוונה גדולה. אולם עד שנגיע לרמה הזאת ניתן להתרכז בחלקים מן התפילה, וחכמים אפילו קבעו חלקים שחשוב יותר להתרכז בהם מאחרים.
כמובן שחשוב להתאמץ ולהשתדל להגיע למדרגה של כוונה בתפילה כולה/
מצד שני, צריך לומר שבימינו הפוסקים כתבו שרובנו לא ממש מכוונים... בלשון המעטה. ושלכן צריך לומר את הכל, כי גם את הקטע שבו אתה חושב שתכוון, יהיה לך קשה לכוון.
מבחינה מעשית- נדמה לי שאם ממש ממש קשה לך- אז תגיד את התפילה מהודו ועד אחרי העמידה, ותכוון ככל יכולתך. מתוך שאיפה להוסיף כמה שיותר מהר את שאר הקטעים.
חז"ל אמרו "אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכווין ליבו לאביו שבשמיים" באופן כללי תפילה מוגדרת כעבודה שבלב ולכן כמו כל עבודה היא דורשת מאמץ, השאיפה צריכה להיות לומר את כל התפילה בכוונה גדולה. אולם עד שנגיע לרמה הזאת ניתן להתרכז בחלקים מן התפילה, וחכמים אפילו קבעו חלקים שחשוב יותר להתרכז בהם מאחרים.
כמובן שחשוב להתאמץ ולהשתדל להגיע למדרגה של כוונה בתפילה כולה/
מצד שני, צריך לומר שבימינו הפוסקים כתבו שרובנו לא ממש מכוונים... בלשון המעטה. ושלכן צריך לומר את הכל, כי גם את הקטע שבו אתה חושב שתכוון, יהיה לך קשה לכוון.
מבחינה מעשית- נדמה לי שאם ממש ממש קשה לך- אז תגיד את התפילה מהודו ועד אחרי העמידה, ותכוון ככל יכולתך. מתוך שאיפה להוסיף כמה שיותר מהר את שאר הקטעים.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב שי טחן
עוד בנושא הלכות שבת
מוצרים








